Research Topics
Species | J K VirtanenSummaryAffiliation: University of Kuopio Country: Finland Publications
| Collaborators
|
Detail Information
Publications
High dietary methionine intake increases the risk of acute coronary events in middle-aged menJyrki K Virtanen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, PO Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
Nutr Metab Cardiovasc Dis 16:113-20. 2006..To date, the effects of dietary intake of methionine, the key amino acid in homocysteine metabolism, on CVD have not been studied. Our aim was to examine the effects of dietary methionine intake on the risk of acute coronary events...
Fish consumption and risk of major chronic disease in menJyrki K Virtanen
Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, Boston, MA, USA
Am J Clin Nutr 88:1618-25. 2008..Higher n-6 fatty acid consumption has also been hypothesized to reduce the health benefits of n-3 fatty acids in fish...
Fish consumption and risk of subclinical brain abnormalities on MRI in older adultsJ K Virtanen
University of Kuopio, School of Public Health and Clinical Nutrition, Research Institute of Public Health, P O Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
Neurology 71:439-46. 2008..To investigate the association between fish consumption and subclinical brain abnormalities...
Mercury as a risk factor for cardiovascular diseasesJyrki K Virtanen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, PO Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
J Nutr Biochem 18:75-85. 2007..There are several plausible mechanisms to explain the association; these are discussed in this review. We also review the epidemiological studies that have investigated the association between mercury and CVD...
Serum long-chain n-3 polyunsaturated fatty acids and risk of hospital diagnosis of atrial fibrillation in menJyrki K Virtanen
Research Institute of Public Health, School of Public Health and Clinical Nutrition, University of Kuopio, Kuopio, Finland
Circulation 120:2315-21. 2009..We tested this hypothesis by studying the association between the serum long-chain n-3 PUFAs eicosapentaenoic acid, docosapentaenoic acid, and docosahexaenoic acid and risk of AF in men...
Serum homocysteine, folate and risk of stroke: Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor (KIHD) StudyJyrki K Virtanen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, Kuopio, Finland
Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 12:369-75. 2005..Homocysteine and folate have been suggested to have opposite effects on the risk of stroke, although the results are controversial...
Homocysteine as a risk factor for CVD mortality in men with other CVD risk factors: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor (KIHD) StudyJ K Virtanen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, Kuopio, Finland
J Intern Med 257:255-62. 2005..The purpose of the study was to explore the joint effect of increased serum tHcy concentration and other risk factors on the risk of CVD mortality in middle-aged men without a history of heart disease or stroke...
Mercury, fish oils, and risk of acute coronary events and cardiovascular disease, coronary heart disease, and all-cause mortality in men in eastern FinlandJyrki K Virtanen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, PO Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
Arterioscler Thromb Vasc Biol 25:228-33. 2005..We investigated the effects of high mercury content in hair on the risk of acute coronary events and cardiovascular and all-cause mortality in men from eastern Finland...
Glycemic index, glycemic load, and the risk of acute myocardial infarction in Finnish men: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor StudyJ Mursu
Research Institute of Public Health, School of Public Health and Clinical Nutrition, University of Kuopio, PO Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
Nutr Metab Cardiovasc Dis 21:144-9. 2011..The role of dietary glycemic index (GI) and glycemic load (GL) in coronary heart disease (CHD) is unclear. Our aim was to study the association between the dietary GI and GL and the risk of acute myocardial infarction (AMI)...
Polyphenol-rich phloem enhances the resistance of total serum lipids to oxidation in menJaakko Mursu
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, Kuopio, Finland
J Agric Food Chem 53:3017-22. 2005..in a dose-dependent manner. Our results suggest that polyphenols may inhibit lipid peroxidation in the hydrophilic fraction of serum...
The effects of coffee consumption on lipid peroxidation and plasma total homocysteine concentrations: a clinical trialJaakko Mursu
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, P O Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
Free Radic Biol Med 38:527-34. 2005..In conclusion, the consumption of filtered coffee does not have any detectable effects on lipid peroxidation in healthy nonsmoking men. The effect of coffee consumption on tHcy concentrations needs further investigation...
Functional COMT Val158Met polymorphism, risk of acute coronary events and serum homocysteine: the Kuopio ischaemic heart disease risk factor studySari Voutilainen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, Kuopio, Finland
PLoS ONE 2:e181. 2007..Many genetic factors play a role in folate-homocysteine metabolism, like functional polymorphism (Val108Met) in the Catechol-O-methyltransferase (COMT) gene...
Dark chocolate consumption increases HDL cholesterol concentration and chocolate fatty acids may inhibit lipid peroxidation in healthy humansJaakko Mursu
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, Kuopio, Finland
Free Radic Biol Med 37:1351-9. 2004..Cocoa polyphenols may increase the concentration of HDL cholesterol, whereas chocolate fatty acids may modify the fatty acid composition of LDL and make it more resistant to oxidative damage...
Serum folate and homocysteine and the incidence of acute coronary events: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor StudySari Voutilainen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, PO Box 1627, 70211 Kuopio, Finland
Am J Clin Nutr 80:317-23. 2004....
Low intake of fruits, berries and vegetables is associated with excess mortality in men: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor (KIHD) StudyTiina H Rissanen
Research Institute of Public Health, University of Kuopio, Finland
J Nutr 133:199-204. 2003..Consequently, the findings of this work indicate that diets that are rich in plant-derived foods can promote longevity...
Dietary intake of polyunsaturated fatty acids and risk of hip fracture in men and womenJ K Virtanen
Institute of Public Health and Clinical Nutrition, University of Eastern Finland, Kuopio Campus, P O Box 1627, 70211, Kuopio, Finland
Osteoporos Int 23:2615-24. 2012..We investigated this association in 75,878 women and 46,476 men and did not find a significant role for polyunsaturated fatty acid intake in the prevention of hip fractures...
