Research Topics
| Samir SammanSummaryAffiliation: University of Sydney Country: Australia Publications
| Collaborators
|
Detail Information
Publications
A mixed fruit and vegetable concentrate increases plasma antioxidant vitamins and folate and lowers plasma homocysteine in menSamir Samman
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, NSW, Australia
J Nutr 133:2188-93. 2003..Responses of smokers and nonsmokers did not differ. In the absence of dietary modification, supplementation with a fruit and vegetable concentrate produced responses consistent with a reduction in CHD risk...
Defining core elements and outstanding practice in Nutritional Science through collaborative benchmarkingSamir Samman
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, NSW 2006 Australia
Asia Pac J Clin Nutr 15:6-9. 2006..Further and more comprehensive surveys are required to consolidate and update the definition of the discipline, and to identify the optimal way of teaching it. Global ideas and specific regional requirements also need to be considered...
Red clover (Trifolium pratense) isoflavones and serum homocysteine in premenopausal women: a pilot studySamir Samman
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, NSW 2006, Australia
J Womens Health (Larchmt) 18:1813-6. 2009..There is limited information on the effect of isoflavones on homocysteine concentrations, a risk factor for a number of chronic diseases...
Vitamin B₁₂ status, cognitive decline and dementia: a systematic review of prospective cohort studiesFiona O'Leary
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, G08, NSW 2006, Australia
Br J Nutr 108:1948-61. 2012....
Effects of zinc on plasma lipoprotein cholesterol concentrations in humans: a meta-analysis of randomised controlled trialsMeika Foster
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney NSW 2006, Australia
Atherosclerosis 210:344-52. 2010..Studies in humans and animals suggest that zinc has the potential to affect lipoprotein metabolism and hence impact cardiovascular disease risk...
Relative and biomarker-based validity of a food frequency questionnaire that measures the intakes of vitamin B(12), folate, iron, and zinc in young womenFlavia Fayet
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, NSW 2006, Australia
Nutr Res 31:14-20. 2011..37, P < .01) and vitamin B(12) (r = 0.27, P < .01). The electronic FFQ developed in the present study is a relatively valid tool that was able to adequately assess and rank individuals according to their nutrient intakes...
Dietary fiber intake increases the risk of zinc deficiency in healthy and diabetic womenMeika Foster
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience G08, University of Sydney, Sydney, NSW, 2006, Australia
Biol Trace Elem Res 149:135-42. 2012..Recommendations to consume greater amounts of dietary fiber, much of which is associated with phytate, increase the risk of zinc deficiency...
Zinc and regulation of inflammatory cytokines: implications for cardiometabolic diseaseMeika Foster
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, Sydney, NSW 2006, Australia
Nutrients 4:676-94. 2012..Given the high prevalence of zinc deficiency and chronic disease globally, the interplay of zinc and inflammation warrants further examination...
Vitamin B12 in health and diseaseFiona O'Leary
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, NSW 2006, Australia
Nutrients 2:299-316. 2010..The long-term consequences of sub-clinical deficiency are not fully known but may include adverse effects on pregnancy outcomes, vascular, cognitive, bone and eye health...
Effects of supplementation with purified red clover (Trifolium pratense) isoflavones on plasma lipids and insulin resistance in healthy premenopausal womenSarah J Blakesmith
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, Australia
Br J Nutr 89:467-74. 2003..Our present results indicate that purified isoflavones derived from red clover have no effect on cholesterol homeostasis or insulin resistance in premenopausal women, a group which is at low risk of CHD...
Development and validation of a short questionnaire for estimating the intake of zincSamir Samman
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular and Microbial Biosciences G08, University of Sydney, Sydney, NSW 2006, Australia
Biol Trace Elem Res 134:226-34. 2010..A shortened FFQ is likely to produce lower demands on the interviewer and/or respondent when assessing zinc intake...
Postprandial effects of dietary trans fatty acids on apolipoprotein(a) and cholesteryl ester transferLissa M Gatto
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, New South Wales, Australia
Am J Clin Nutr 77:1119-24. 2003..This study highlights the importance of double-bond configuration in determining postprandial lipoprotein composition...
Antioxidant properties of palm fruit extractsNagendran Balasundram
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, NSW 2006 Australia
Asia Pac J Clin Nutr 14:319-24. 2005..4 mM GAE. These findings suggest that the crude and ethanol extracts are able to scavenge free radicals, by either hydrogen or electron donating mechanisms, and can therefore act as primary antioxidants...
The effect of zinc supplementation in humans on plasma lipids, antioxidant status and thrombogenesisSuzanne Hughes
Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, New South Wales, Australia
J Am Coll Nutr 25:285-91. 2006....
Zinc and glycemic control: a meta-analysis of randomised placebo controlled supplementation trials in humansJasmine Capdor
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, NSW 2006, Australia
J Trace Elem Med Biol 27:137-42. 2013..Impaired zinc metabolism is prominent in chronic disorders including cardiovascular disease and diabetes. Zinc has the potential to affect glucose homeostasis in animals and humans and hence impact the risk of type 2 diabetes mellitus...
Prevalence and correlates of dieting in college women: a cross sectional studyFlavia Fayet
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, Sydney, NSW, Australia
Int J Womens Health 4:405-11. 2012..We aimed to determine the prevalence of dieting and its relationship with eating behavior, body weight, and body mass index (BMI) in college women...
Comparison of 4 diets of varying glycemic load on weight loss and cardiovascular risk reduction in overweight and obese young adults: a randomized controlled trialJoanna McMillan-Price
Human Nutrition Unit, University of Sydney, Sydney, Australia
Arch Intern Med 166:1466-75. 2006..CONCLUSION: Both high-protein and low-GI regimens increase body fat loss, but cardiovascular risk reduction is optimized by a high-carbohydrate, low-GI diet...
Evaluation of the micronutrient composition of plant foods produced by organic and conventional agricultural methodsDuncan Hunter
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, NSW, 2006, Australia
Crit Rev Food Sci Nutr 51:571-82. 2011..9%, P<0.001) and legumes (+5.7%, P<0.001). Further research is required to determine the effect of organic agricultural methods on a broader range of nutrients and their potential impact on health...
Zinc and redox signaling: perturbations associated with cardiovascular disease and diabetes mellitusMeika Foster
Discipline of Nutrition and Metabolism, School of Molecular Bioscience, University of Sydney, Sydney, NSW, Australia
Antioxid Redox Signal 13:1549-73. 2010..Further well-designed randomized controlled trials are needed to determine the effects of zinc supplementation in populations at various stages of CVD and DM progression...
Postprandial lipoprotein(a) is affected differently by specific individual dietary fatty acids in healthy young menTine Tholstrup
Research Department of Human Nutrition and Center for Advanced Food Studies, The Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg, Denmark
J Nutr 134:2550-5. 2004..In conclusion, intake of meals high in individual dietary fatty acids increased postprandial plasma Lp(a) differently. There seems to be a complex regulatory role of plasma TAG on nonfasting plasma Lp(a) concentrations...
Nutrition and metabolismSamir Samman
Curr Opin Lipidol 15:215-7. 2004
